Sme dynamická firma, ktorá sa neustále snaží držať krok s dobou. Dosahujeme veľmi dobré výsledky a máme skvelú spätnú väzbu od našich zákazníkov. Napriek tomu neustále inovujeme, aby sme si udržali náskok pred konkurenciou – predsa len naše motto je byť a zostať najlepší na trhu.
Neustále pracujeme na znižovaní našej chybovosti, pretože okrem dopadu na reputáciu pred zákazníkmi, má priamy vplyv aj na naše finančné výsledky. Postupne zavádzame nové a vylepšujeme existujúce procesy, ktoré nám pomáhajú pracovať rýchlo, efektívne a bez chýb. Vieme, že vždy sa dá robiť viac, preto sme začali pracovať na projektoch s využitím umelej inteligencie.
Umelá inteligencia je trochu abstraktný pojem so širokým spektrom využitia. Na začiatok sme sa rozhodli, že sa zameriame na konkrétne a jednoduchšie procesy, ktoré sú realizovateľné. Neskôr, keď sa nám potvrdí ich využiteľnosť, budeme pridávať komplexnejšie alebo iné procesy. Začali sme naraz na dvoch frontoch, s dvoma dodávateľmi, aby sme sa vyhli začiatočníckym chybám a rovno sa dostali k „hmatateľným“ výsledkom.
Kontrola kontrolóra
To, čo pravdepodobne najviac ovplyvňuje našu chybovosť, je nedodržiavanie pracovných postupov a nedbanlivosť poskytovateľov. Samozrejme na to môžu mať viacero dôvodov. Napríklad máme málo personálu, zostávajúci personál často berie nadčasy a kvôli vyčerpaniu nevykonáva kontrolu dostatočne dôkladne. Čo môžeme spraviť, aby sme im pomohli, je vyvinúť systém, ktorý s nimi bude prechádzať komponenty. Najľahším riešením je umiestnenie kamery nad pracovný stôl. Umelá inteligencia bude priebežne vyhodnocovať kamerový záznam a upozorní poskytovateľa, že nevykonal všetky potrebné kroky ku kontrole dielu. Taktiež upozorní na nezhodu, ak poskytovateľ označí diel ako OK, ale odloží ho do zásobníka na NOK a naopak. Taktiež nám táto umelá inteligencia pomôže hľadať štatisticky rizikové diely. Napríklad, ak kontrola jedného kusu trvá štandardne 10 sekúnd a nájde sa kus, ktorý bude trvať iba 6 sekúnd, štatisticky je pravdepodobné, že ho poskytovateľ neskontroloval dostatočne. Systém by ho upozornil, aby diel skontroloval ešte raz, alebo by sa na daný kus mal pozrieť napríklad aj technik podzakázky. Toto je želaný stav, ku ktorému sa dostaneme postupnými krokmi. V rámci pilotného projektu máme v rukách systém, ktorý vyhodnocuje čas jednotlivých operácií poskytovateľa a počíta, koľko kusov bolo odložených do OK a NOK zóny. Postupne však systém dolaďujeme a pracujeme na tom, aby sme sa dostali k vyššie popísanému želanému stavu.
Chatbot
Nechceli by ste mať kolegu, ktorý by vám bez problémov odpovedal na všetky otázky týkajúce sa procesov vo firme? Bez toho nepríjemného pocitu, že sa pýtate desaťkrát to isté, alebo že sa pýtate niečo, čo by ste už dávno mali vedieť? Našťastie, v HOLLENe máme dobré kolegiálne vzťahy a všetci sú ochotní všetkým pomôcť. No v pracovnom tempe sa často stáva, že všetky relevantné osoby majú práve meeting alebo sú u zákazníka. Pri drobnostiach, ktoré sa neriešia na dennom poriadku, je problém si spomenúť, ako má niečo fungovať. Smernice v Handbuchu väčšinou obsahujú všetky odpovede, preto ich dávame do chatbota. Chatbot, ktorý by mal byť dostupný všetkým zamestnancom a riadiacemu personálu, vám bude schopný odpovedať na vaše otázky. Bude užitočný najmä pre nových zamestnancov, ktorí si po týždni práce nemusia pamätať, ako sa schvaľuje dochádzka, cez koho si majú objednať firemný telefón, kedy si môžu vziať home office a podobne. Zíde sa však aj starším zamestnancom, ktorí riešia špecifické problémy, ktoré sa riešia len z času na čas. Napríklad ako postupovať v prípade, keď máme obchodnú príležitosť v zahraničí, či môžu otvoriť ďalšiu podzakázku na zákazníka, ktorý nám dlhuje určitú sumu, alebo či poskytovatelia, ktorých poslali do zahraničia, majú nárok na diéty aj cez víkend. Chatbot, podobne ako kontrola kontrolóra, bude prechádzať vývojovými fázami, a postupne v ňom budeme vylepšovať funkcionality aj na základe spätnej väzby od jeho používateľov. Jeho hodnovernosť sa odvíja aj od smerníc, ktoré sa priebežne aktualizujú, aby odzrkadľovali procesy vo firme a aby ich dostali do jednotnej formy. Ak ho zamestnanci budú používať, môže zlepšiť kvalitu života v HOLLENe a jasne vykomunikovať nejasnosti.
Autor: Pavol Václav, IT Director